Spørgsmål og svar til net- og mobilbanken
Her på siden finder du svarene på de ofte stillede spørgsmål, du kan have til vores net- og mobilbank.
Er der noget, du ikke kan finde svar på?
Net- og mobilbanken er anderledes end den gamle. Du vil derfor kunne opleve, at der er funktioner, som måske har flyttet sig. Du vil også opleve, at der er funktioner i netbanken, som endnu ikke er klar i mobilbanken.
Spørgsmål og svar
Hvordan laver jeg en fast overførsel?
Med en fast overførsel overfører du fast et beløb til en konto med den betalingsfrekvens, du ønsker. Det kan for eksempel være en månedlig overførsel til en budgetkonto, en opsparingskonto eller til en anden person.
Netbanken
- Gå til menuen
- Klik på Betalinger
- Klik på Betalingsaftaler
- Scroll ned til dine faste overførsler
- Klik på Opret fast overførsel og et nyt vindue åbnes
- Herinde kan du vælge en betalingsfrekvens – vælg for eksempel om du vil betale hver dag, måned, hvert kvartal, hver sjette måned eller årligt.
- Klik på hovedmenuen (de tre streger nederst i højre hjørne)
- Klik på Betalinger
- Klik på Faste overførsler, hvor du finder dine faste overførsler i dag
- Opret ny fast overførsel ved at klikke på + i øverste højre hjørne
- Følg flowet, vælg dit betalingsinterval – og så er din faste overførsel klar.
Hvordan eksporterer jeg posteringer i netbank?
Eksport af posteringer i netbank.
Det er muligt at eksportere til følgende filtyper: CSV, Excel og PDF.
Vælge posteringerne der skal eksporteres ved at marker posteringen i boksen i venstre side.
Når de ønskede posteringer er markeret, klik på ”Eksportér”
Du får nu mulighed for at eksportere til formaterne CSV, Excel og PDF.
Vælg det ønskede format og åben filen som vises på skærmen, i Chrome kommer filen nederste til venstre.
Hvordan afstemmer jeg mine konti?
For at kunne afstemme dine konti, skal du først slå funktionen til. Du kan også filtrere dine transaktioner efter afstemte og ikke-afstemte poster, så du hurtigt kan få et overblik.
Netbanken
- Klik på menuen til venstre
- Klik på Indstillinger nederst til venstre under dit navn
- Klik på Netbankindstillinger
- Aktiver den runde cirkel til højre for ’Vis afstem-funktion’ ved at trække den mod højre, hvorefter du kan bruge afstemningsfunktionen ved at klikke på den lille cirkel, som du finder til højre for dine transaktioner. Når en transaktion er afstemt vil den have en lille rød prik i højre side
Mobilbanken
- Klik på hovedmenuen (de tre streger nederst i højre hjørne)
- Klik på Indstillinger
- Klik på Vis afstemt, hvorefter du kan swipe til venstre på den transaktion på din konto, som du vil afstemme. Du swiper ved at holde fingeren på transaktionen og føre fingeren mod venstre. 'Afstem' dukker herefter op til højre.
Hvordan eksporterer jeg fra netbanken?
Hvordan finder jeg gebyroversigten?
Sådan finder du gebyroversigten i Mobilbank
- Åben mobilbank - tryk på menu og vælg "arkiv"
- Scoll ned og find gebyropgørelsen der hvert år sendes til dig i starten af januar
Sådan finder du gebyropgørelsen i netbanken
1. Log på og åben menuen - vælg dokumenter - tryk på dokumentarkiv
2. Scoll ned og find gebyropgørelsen der hvert år sendes til dig i starten af januar
Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min adgangskode til mobilbanken?
Har du glemt din adgangskode til mobilbanken, klikker du blot på “Glemt kode?”, hvorefter du kan logge på med MitID og vælge en ny adgangskode.
Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min pinkode til mine betalingskort?
I net- og mobilbanken kan du få vist din pinkode til dine kort, hvis du skulle have glemt koden.
Netbanken
- Gå til kortoversigt via menuen i venstre side
- Klik på Vælg ud for det ønskede kort
- Klik på Vis pin
- Klik på Vis pin, hvorefter du får vist din kode i 20 sekunder
Mobilbanken
- Klik på menuen til højre
- Klik på Mine kort
- Klik på det kort, du vil se din PIN-kode på
- Klik på Se pinkode
- Hold Vis pinkode-knappen inde
Hvilke overførsler kan jeg lave?
Døgnet rundt kan du overføre penge fra din net- eller mobilbank. På net- og mobilbanken har vi sat loft på overførsler. Det betyder, at du skal være opmærksom på at kontakte din rådgiver hvis du evt skal købe bil i weekenden, så I kan aftale hvordan du betaler. Grunden til dette er hvis uheldet er ude, og kriminelle får adgang til din netbank, så har de svære ved at forsage skade.
Standardoverførsel
Beløbet overføres mellem pengeinstitutterne om natten og er fremme hos modtageren den næste bankdag, hvis overførslen er gennemført på en bankdag inden kl. 19:30.
Straksoverførsel
Med en straksoverførsel kan du sørge for, at modtageren får pengene ind på sin konto inden for få sekunder efter, du har godkendt overførslen.
Du skal aktivt vælge straksoverførsel, når du laver en overførsel – ellers vil du automatisk lave en standardoverførsel.
Har du brug for at overføre større beløb end ovennævnte, skal du kontakte din rådgiver, som kan hjælpe dig.
Det koster 5 kr. at lave en straksoverførsel.
Sammedagsoverførsel
Sidst men ikke mindst, kan du lave en sammedagsoverførsel, hvor beløbet overføres mellem pengeinstitutterne i løbet af dagen. Dog skal en sammedagsoverførsel gennemføres inden kl. 12:45. Det koster 5 kr. at lave en straksoverførsel.
Advisering
Hvis du ønsker lang advisering til modtager koster det 15 kr. forud valget mellem de nævnte overførselsmåder.
Hvor finder jeg mine kontoudtog?
Har du brug for at tjekke eller finde dine kontoudtog, kan du altid finde dem i både net- og mobilbanken.
Netbanken
- Klik på menuen øverst til venstre
- Klik på Dokumenter
- Klik på Arkiv
Mobilbanken
- Klik på klokken nederst i midten (Aktiviteter)
- Klik på Dokumenter
- Klik på Arkiv
- Her kan du også se, hvis du har dokumenter til underskrift fra os.
Hvor ser jeg mine investeringer?
Den nye net- og mobilbank indeholder et nyt investeringsunivers, som du finder i toppen ved investeringsikonet eller via menuen til venstre under Investering og Dashboard på netbank og i midten af bunden på investeringsikonet i mobilbanken.
I toppen af dit investeringsunivers finder du en markedsoversigt og en søgefunktion. Herunder finder du et overblik over dagens aktiviteter, dagens nyheder og pressemeddelelser.
På forsiden ser du også din depotoversigt – klikker du ind på et af dine depoter, finder du i toppen oplysninger om din saldo, disponibelt beløb, markedsværdi og dagens udvikling. Under hvert depot kan du se tre faner med hhv. Depotindhold (hvor du ser dine værdipapirer og har mulighed for at købe/sælge flere), Depotaktiviteter (hvor du ser, hvad du har handlet og fået i udbytte) samt Aktive ordrer (hvor du kan se dine ordrer og bl.a. kan slette en nylig handel).
Klikker du på et marked øverst på siden, kommer du ind på en markedsoversigt, som indeholder de relevante værdipapirer.
Værdipapirerne kan foldes ud, så du kan få flere detaljer såsom historisk udvikling og nyheder relateret til værdipapiret. Her kan du også købe og sælge værdipapiret, hvorefter du vælger, hvilket depot du vil handle på, hvilken ordretype du vil lave og hvor mange værdipapirer det drejer sig om. Når du klikker på Bekræft, har du 60 sekunder til at gennemføre ordren.
Hvordan ændrer jeg visningen af mine konti på forsiden af netbanken?
I netbanken kan du på forsiden vælge, om du vil se dine konti som grafer eller på en liste. Du klikker blot på de tre streger eller de fire bokse i højre hjørne overfor dine konti. Den visning du vælger, vil være den visning du også vil se næste gang du logger på og fremover. Du kan altid skifte visningen, hvis du ændrer mening.
Hvordan ændrer jeg rækkefølgen på mine konti?
Hvis du vil ændre rækkefølgen på dine konti, kan du nemt og hurtigt sortere dem. Først og fremmest kan du vælge at se dine egne konti først.
Netbanken
- Når du er på forsiden, klik på ikonet med de to pile og de to kasser i øverste højre hjørne.
- Her kan du sortere dine konti ved at bruge piletasterne eller musen.
- På forsiden får du vist dine favoritkonti og dem kan du også udvælge selv.
- Vælg dine favoritter ved at give dem en stjerne.
Mobilbanken
- Klik på pungen nederst til venstre, din kontooversigt
- Scrol til bunden
- Klik på ’Redigér kontooverblik’.
- På forsiden af mobilbanken kan du få vist fire konti – dem vælger du via blyanten i øverste højre hjørne af forsiden.
Hvordan får jeg overblik over mit realkreditlån?
I både net- og mobilbanken kan du hurtigt og enkelt få et overblik over dit realkreditlån i Totalkredit. Du kan dermed lynhurtigt se, hvor meget restgæld du har, og hvad renten er på. Når du klikker på lånet, kan du se dine afdrag og flere detaljer for lånet.
Netbanken
- Klik på menuen øverst til venstre
- Klik på Bolig
- Klik på din adresse og du får et mere detaljeret overblik
Mobilbanken
- Klik på pungen nederst i menulinjen
- Klik på Realkredit under Min Økonomi øverst
Hvordan finder jeg rundt i mobilbanken?
Forsiden
Det første du ser, når du logger ind i mobilbanken, er din forside med dine fire favoritkonti øverst. Du kan redigere, hvilke konti du får vist ved at klikke på blyanten i toppen af højre hjørne.
På forsiden ser du også dine genveje – de opdateres løbende alt efter, hvad du oftest foretager dig i mobilbanken. I nederste højre hjørne er en lyseblå rund knap med to pile. Det er en genvej til Betal og overfør. Her kan du lynhurtigt overføre penge, hvis du har behov for det.
Nederst på forsiden ligger en lille lomme, som viser dine kort og kontaktmuligheder, hvis du swiper opad.
Kontooversigt
Klikker du videre til næste punkt i menuen nederst, pungen, så lander du på din kontooversigt. Her ser du alle dine konti, og du kan klikke ind på den, du vil se flere detaljer på.
Aktiviteter
Næste punkt i menuen nederst er klokken. Her lander du i Aktiviteter. I mobilbanken har du samme aktivitetscenter som i netbanken. Her finder du dine dokumenter, beskeder til og fra din rådgiver, du kan se og godkende betalinger, og du kan se dine notifikationer, hvis vi har sendt dig et dokument, som kræver handling fra dig.
Investering
Næste punkt i menuen nederst er de tre søjler med en opadgående bølget linje. Her kommer du ind på Investering, hvor du kan følge dine investeringer og se kurser for de forskellige markeder.
Hovedmenu
Det sidste punkt er de tre streger til højre, som er hovedmenuen. Her kan du se Betalinger, Mine kort, Produkter og Services, Arkiv og Indstillinger for mobilbanken.
Dine mobilbank indstillinger
Under indstillinger kan du vælge forskellige funktioner – du skal blot klikke dem til og fra, hvis du vil gøre brug af dem, fx log på med ansigtsgodkendelse. Er denne slået til, kan du også lave overførsler med ansigtsgodkendelse. Her kan du ligeledes se dine samtykker og vælge sprog.
Hvordan skriver jeg til min rådgiver i mobil- og netbanken?
Du kan hurtigt, sikkert og fortroligt sende oplysninger og/eller dokumenter til din rådgiver via både net- og mobilbanken.
Netbanken
- Klik på menuen til venstre
- Klik på Beskeder
- Udfyld felterne og send afsted
Mobilbanken
- Klik på klokken nederst i midten af menuen
- Klik på Beskeder
- Klik på Ny besked øverst til højre
- Udfyld felterne og send afsted
BS-aftaler
I både net- og mobilbanken kan du hurtigt få et overblik over dine betalinger, der er tilmeldt Betalingsservice eller du kan hurtigt oprette en fast overførsel.
- Klik på Betalinger i menuen
- Klik på Betalingsaftaler
- Her får du et overblik over dine BS-aftaler og dine faste overførsler.
Tilmeld en regning til Betalingsservice
Med Betalingsservice kan du tilmelde dine faste regninger til automatisk betaling. Det er supersmart, for det betyder, at:
- du selv slipper for at betale dine regninger hver gang, der kommer en ny
- dine regninger bliver betalt indtil, du selv stopper betalingen eller afmelder aftalen
- du undgår ubehagelige overraskelser som rykkere og rykkergebyrer
- du har altid styr på dine betalinger.
Netbanken
- Klik på Betalinger i menuen
- Klik på Betalingsaftaler
- Klik på + Opret BS-aftale
- Vælg den konto regningen skal tilknyttes og indtast de oplysninger, du har fra fakturaen
- Klik på Opret BS-aftale
Mobilbanken
- Klik på hovedmenuen (de tre streger nederst i højre hjørne)
- Klik på Betalinger
- Klik på Betalingsservice
- Klik ‘+’ i højre hjørne øverst
- Vælg den konto regningen skal tilknyttes og indtast de oplysninger, du har fra fakturaen
- Klik på Opret BS-aftale
Det er vigtigt, du selv sørger for at betale din regning, indtil betalingen endeligt fremgår af din BS-oversigt.
Afvis en Betalingsserviceaftale
Du kan også vælge at afvise en Betalingsserviceaftale ved at gå til Betalinger og derefter Betalingsaftaler. Her får du et overblik over dine Betalingsserviceaftaler.
- Klik på prikkerne ud for den betaling, du vil afvise
- Klik på Afvis næste betaling.
- Herefter kommer en kasse op, som spørger dig, om du vil slette den kommende betaling. Hvis det er tilfældet, klikker du på Fortsæt, hvorefter du skal godkende afvisningen med MitID.
Bemærk, at du kan afvise en Betalingsserviceaftale fra den 1. i måneden til den 7. i måneden – også selvom betalingen allerede er gået igennem.
Slet en Betalingsserviceaftale
Du kan vælge at slette en aftale ved igen at gå til Betalinger og derefter Betalingsaftaler. Klik på prikkerne ud for den ønskede aftale
- Klik på Slet. Følg flowet herefter.
Hvordan spærrer jeg mit kort?
Har du mistet dit betalingskort eller mistanke om svindel, så kan du nemt, sikkert og hurtigt spærre kortet via din net- eller mobilbank.
Netbanken
- Klik på Kortoversigt i menuen
- Find det ønskede kort
- Klik på Vælg og derefter Spær kort ud for det kort, du gerne vil spærre.
Mobilbanken
- Klik på hovedmenuen (de tre streger nederst i højre hjørne)
- Klik på Mine kort
- Klik på kortet du vil spær
- Klik på Spær kort
Udenfor vores åbningstid kan du telefonisk spærre dit kort ved at ringe til Nets
Dankort og Visa/Dankort: +45 44892929
Mastercard og Mastercard Debit: +45 44892750
Hvordan laver jeg en udenlandsk overførsel?
Har du brug for at lave en overførsel til udlandet, kan du let og hurtigt gøre dette via både net- og mobilbank:
Netbanken
- Klik på menuen øverst til venstre
- Klik på Betalinger
- Klik på Opret betaling via menuen eller klik på den blå runde knap i nederste højre hjørne
- Vælg Udland i de tre felter i toppen
- Udfyld IBAN/Kontonummer
- Indtast evt. BIC/Swift eller vælg Ingen BIC/Swift, hvis du overfører til USA
- Udfyld information til betalingen – inklusiv modtagers navn og adresse
- Vælg beløb og valuta
- Godkend
Mobilbanken
- Klik på den lyseblå runde knap i nederste højre hjørne
- Skriv beløb
- Vælg fra konto
- Vælg modtager
- Klik på udland i de tre øverste felter
- Indtast IBAN/kontonummer
- Indtast evt BIC/Swift eller vælg Ingen BIC/Swift, hvis du overfører til USA
- Klik på Udfør
- Udfyld information til betalingen – inklusiv modtagers navn og adresse
- Vælg beløb og valuta
- Klik på Næste, når du er klar
- Godkend betalingen
Når du foretager en udlandsoverførsel, kan du også vælge at gemme din modtager, hvis du ved, at du kommer til at lave betalinger til samme modtager fremover. Du klikker blot funktionen “Gem modtager” af, når du laver overførslen, og så vil modtageren fremgå i en drop-down-menu ved din næste overførsel.
Læs mere om udlandsoverførsler her