Undgå svindel
Det kan ske for alle
Antallet af sager, hvor kriminelle misbruger folks kort og netbank og stjæler deres penge er et problem, og omfanget har været stigende på landsplan de senere år.
Rammer både unge og ældre
Både unge og ældre franarres penge af digitale svindlere. Danske pengeinstitutter stopper i dag 60 procent af forsøg på digital svindel med betalinger. Ca 54,5 millioner kroner er det lykkedes de kriminelle at svindle danskerne for i løbet første halvår af 2023
Hvad gør Sparekassen
I Sparekassen investerer vi løbende i tiltag for at styrke din sikkerhed, når det gælder digitale betalinger. Mange af tiltagene lægger du nødvendigvis ikke mærke til som kunde. De kan dog ikke stå alene.
For eksempel skal du bruge en personlig kode, når du handler digitalt, og ofte skal du også godkende med MitID.
Alligevel kan du risikere, at stå i en situation hvor kriminelle, som ofte på meget kreativ vis, forsøger at få fat på dine penge.
Opfindsomme svindlere
Hver dag går næsten 500 medarbejdere på arbejde i alle landets pengeinstitutter for at forebygge og bekæmpe digital kriminalitet og styrke danskernes digitale sikkerhed.
Bankerne kan dog ikke bekæmpe digital svindel alene – det kræver opmærksomhed fra kunderne.
Kriminelle bruger forskellige metoder i forsøget på at franarre dig personlige oplysninger for at få adgang til din konto eller computer. De kan finde på at udgive sig for at være fra Sparekassen, en myndighed eller en anden virksomhed og henvende sig til dig på mail, SMS eller opkald. De kan tilmed ændre e-mailadressen eller telefonnummeret, de ringer fra, så det er identisk med fx politiets eller Sparekassens. Svindlere har også for vane at ringe ved slutningen af pengeinstitutternes åbningstid, for at skabe yderligere forvirring.
Det svindlerne typisk spørger efter er dine betalingskort- eller MitID-oplysninger samt evt. SMS-koder. Vær derfor yderst skeptisk ved enhver uopfordret henvendelse, som efterspørger disse oplysninger.
Nogle gode råd
- Lav aldrig en overførsel, fordi nogen forsøger at overtale dig til det
- Udlever aldrig MitID-oplysninger, kortoplysninger eller koder til andre
- Læs altid teksten i din MitID-app eller SMS, inden du godkender
- Klik aldrig på et link i en SMS eller e-mail, du ikke har bedt om
- Tal med dine nærmeste om dine oplevelser, hvis du har været udsat for svindel. Og spred budskabet – det kan hjælpe andre
- Hold dig opdateret om svindel-tendenser, fx i appen ”Mit digitale selvforsvar”
- Lad dig ikke presse og tag dig god tid til at tænke over tingene